-->

Retningslinjer

Når du køber billetter på MusikDK, foregår dine køb på nedenstående betingelser. Vi opdaterer løbende vores retningslinjer, så det er altid en god ide at læse de følgende afsnit.

Dit ansvar som køber vs. MusikDKs ansvar

Billetters gyldighed

Det er så ærgerligt at blive afvist i døren, fordi de billetter du har købt, viser sig at være ugyldige. Derfor: køb altid dine billetter hos en officiel og autoriseret billetformidler!

MusikDK påtager sig kun ansvaret for  gyldigheden af billetter, der er købt hos enten  MusikDK eller  gennem arrangørens officielle salgskanaler og-steder. Vælger du alligvel at købe billetter gennem andre kanaler, er det dit eget ansvar.

MusikDK som formidler
MusikDK formidler køb og salg af billetter. Vores rolle er at gøre det muligt for dig som koncertgænger at købe de billetter, som diverse koncertarrangører sætter til salg.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at når du først har købt billetterne, så kan du ikke fortryde købet. Du kan altså ikke få dine penge igen, hvis du f.eks. ikke har mulighed for at tage til koncerten alligevel. Det fremgår af "Lov om visse forbrugeraftaler § 17 stk. 2 jf. og § 9 stk. 2 nr. 2a”, at køb af billetter ikke er omfattet af fortrydelsesretten. Du kan læse mere om andre varer/tjenesteydelser nederst på siden.

Forsendelse og risiko vedrørende fysiske billetter
Vælger du at få dine billetter tilsendt med posten, så kan der være en risiko for, at billetterne ikke når frem. Det sker heldigvis sjælendt, men uheld sker. Og hvis der sker noget med dine billetter, så er det ikke MusikDKs ansvar. Den såkaldte forsendelsesrisiko er udelukkende billetkøberens, altså din.  Du er dog ikke helt uden muligheder – læs mere under afsnittet om Erstatningsbilletter.

Når du udfylder dine kontaktoplysninger, skal du sørge for at alle felter er udfyldt  korrekt. Det er hverken MusikDKs skyld eller ansvar, hvis du skriver noget forkert - heller ikke, hvis det betyder, at billetterne ikke når frem i tide. 

Du kan læse mere om vores Leveringsbetingelser her.

Erstatningsbilletter
Er uheldet ude, og når dine billetter aldrig frem med posten, eller er de beskadiget, så vil vi gerne hjælpe. Det er ikke vores ansvar, men vi vil gerne gøre vores for, at du kommer frem til koncerten. Kontakt vores kundeservice, så skal vi se, hvad vi kan gøre. Skal vi udstede erstatningsbilletter, vil de oprindelige billetter i samme ombæring blive gjort ugyldige, og ordren kan ikke fortrydes. Det koster billetgebyret pr. billet + 50 kr. i administrationsomkostninger.

Refundering og aflysning
Når du først har købt en billet, kan du i udgangspunktet ikke få pengene tilbage. Bliver koncerten imidlertid aflyst, er det den ansvarlige arrangør, der kan fortælle dig, hvad der kommer til at ske. Det er også arrangøren, der står for en eventuel refundering. Da MusikDK kun er et formidlende mellemled, kan vi ikke betale penge tilbage. Det er heller ikke vores forretningsmæssige ansvar at sørge for, at du får dine penge tilbage - det er arrangørens ansvar.

Gebyrer, tillæg og eventuelle forsendelsesomkostninger refunderes ikke. Læs mere om gebyrer her:

Kvitteringen, for det du har købt, bliver sendt pr. email.

Forbehold
Det modsatte kan selvfølgelig også ske - at det er os, der vil annullere en billet, vi har solgt til dig. Skulle det komme på tale, så får du selvfølgelig alle pengene tilbage - både billettens pris og gebyrer. Arrangøren forbeholder sig også visse rettigheder. For eksempel har koncertarrangøren lov til at ændre pladstildelingen inden for samme billetkategori. Du kan også risikere, at arrangøren flytter dig til en anden kategori, men hvis det sker, skal arrangøren tilbagebetale en eventuel prisdifference og naturligvis gøre dig opmærksom på ændringen.

Forholdet mellem arrangøren og MusikDK

Ansvar
Hvis arrangøren går konkurs, aflyser arrangementet, afvikler en koncert med dårlig lyd og udsyn, eller du på anden måde oplever noget negativt omkring et arrangement , så har MusikDK ikke noget ansvar overfor dig som kunde. Hvis du er utilfreds, skal du kontakte arrangøren direkte. Du kan finde kontaktinfo på koncertarrangører via vores kundeservice.

Aflysning
Hvis en koncert bliver aflyst, så er det som sagt den ansvarlige arrangør, du skal henvende dig til for yderligere information og eventuel refundering. Du skal være opmærksom på, at arrangøren er i sin gode ret til at erstatte billetten med en tilsvarende kunstner/arrangement. Hvordan “tilsvarende erstatning” præcist skal fortolkes, er i sidste ende op til koncertarrangøren.

Og lad os lige understrege, at en ændring og en aflysning ikke er det samme. Det tæller derfor IKKE som en aflysning, hvis datoen bliver ændret, programmet bliver rykket eller kun noget af arrangementet bliver gennemført. Hvis der “kun” sker ændringer, så vil du i udgangspunktet ikke kunne få dine penge tilbage. Men som sagt: det er arrangøreren, du skal tale med, hvis noget i den stil sker.

Om betaling og fortrydelsesret

Betaling
På Musik.dk modtages betaling med følgende betalingskort:

Dankort
VISA/Dankort
MasterCard
American Express
Visa Electron

Oplysninger der kan identificere dig (navn, adresse mv.) opbevares og transmitteres i et lukket netværk. Der er altså ikke adgang til disse oplysninger fra internettet for andre end dig selv.

Fortrydelsesret
Nogle gange har du mulighed for at købe ekstra varer eller ydelser, når du køber en billet.  Det du køber udover billetten, kan du i visse tilfælde fortryde indenfor 14 dage efter, at du har modtaget varen eller ydelsen. Hvorvidt du har fortrydelsesret, og hvordan du kan udnytte den ret, er alene et anliggende mellem dig og arrangøren/udbyderen af tillægsydelsen eller varen.

Du kan læse mere om fortrydelsesretten og undtagelser hertil på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dk.

Klager
Vi gør vores bedste for at yde en god service, men er der noget, du er utilfreds med, så gør os endelig opmærksom på det. Du kan klage via vores kundeservice. Er vi helt uenige og ude af stand til at finde en løsning, du er tilfreds med, kan du indgive en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Forbrugerklagenævn, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk. Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her:

Overdragelse

Lovforbud mod videresalg i kommercielt øjemed
Køber du en billet, du ikke selv kan bruge alligevel, så husk at du kun må sælge den videre til oprindelig pris. Det er ulovlig at sælge billetter til overpris i Danmark jf. "Lov om videresalg af billetter til kultur- og idrætsarrangementer”. Læs mere her.

Særlige begrænsninger
En ting er, at du ikke må sælge en billet videre og tjene på det, men der kan også være andre begrænsninger. Fx at billetten ikke må være præmie i en konkurrence eller bruges i en sampak (bundle) med andre produkter. Det er arrangøren, der skal give tilladelse, hvis billetten skal bruges kommercielt.

Om adgang til et arrangement
Tjek billetten for oplysninger om arrangement, dato/tidspunkt og adresse.

Stregkoden på billetten tillader kun adgang for én person med mindre andet fremgår. Det er ulovligt at forsøge at komme flere personer ind på samme stregkode, det vil blive opdaget, og du vil blive nægtet adgang til koncerten.

Hverken MusikDK eller arrangøren har nogen form for ansvar for problemer, som skyldes ulovlig kopiering og/eller videresalg af billetter.

Vær opmærksom på, at der er en række effekter, du typisk ikke må medbringe til koncerten - fx  drikkevarer, dåser, flasker, mad, kamera, videoudstyr, laserpinde, stole, paraplyer, fyrværkeri, våben og lignende. Læs mere på spillestedets hjemmeside.

Du kan opleve at et arrangement bliver filmet, fotograferet eller indspillet. I dette tilfælde vil du som billetindehaver indgå i optagelserne som en del af publikum. Hvis du bliver bekendt med dette når du kommer til afviklingsstedet, og ikke ønsker at indgå i den nævnte sammenhæng, beder vi dig kontakte personalet på stedet.

Generelle betingelser
Dit køb er som tidligere nævnt bindende, når Musik.dk har modtaget og registreret din betaling. Dit køb er i enhver forstand  omfattet af dansk rets almindelige regler. Vi prøver at være så forudsigelige som muligt, men når det så er sagt, er det her én af de ting, som vi forbeholder os ret til at ændre uden varsel. Ændringer gælder herefter efterfølgende ordrer. Og igen, så er det dit ansvar som kunde at tjekke op på, om der er sket ændringer i betingelserne.

Forbehold for fejl og mangler
MusikDK tager forbehold for fejl og mangler i priser og beskrivelser – herunder udsolgte arrangementer.

Om refundering
Vi har nævnt det før, men det er vigtigt, at du er helt klar over det: Har du først købt en billet, kan du ikke fortryde og få pengene igen. Billetter refunderes udelukkende i tilfælde af aflysning, og pengene vil i udgangspunktet altid blive tilbagebetalt til billetkøber. 

Det er ikke MusikDKs ansvar, at du får dine penge tilbage. Det er arrangøren, der skal refundere købte billetter i tilfælde af aflysning. Gennem vores kontakt med arrangøren, vil vi altid forsøge at sikre, at arrangøren giver dig dine penge tilbage i tilfælde af aflysninger, men vi kan ikke påtage os noget forretningsmæssigt ansvar. 

Gebyrer, tillæg samt eventuelle forsendelsesomkostninger refunderes ikke. 

Går arrangøren konkurs eller i betalingsstandsning, aflyser arrangøren arrangementet eller er der eventuelle andre reklamationer vedrørende et arrangement, har MusikDK intet ansvar over for dig som kunde. Klager og henvendelser skal du tage direkte med arrangøren. Du kan finde info om arrangøren via vores kundeservice.

Køb af billetter til internationale koncerter
Når du bestiller billetter til ”Internationale koncerter” bliver du overført til vores engelske søsterselskab ”See Tickets”. Købet vil følge See Tickets retningslinier, som du kan læse om, når du bestiller billetterne.